Průvodci cestovních kanceláří si škatulkují turisty!

7.5.2013 | autor: Alena Kvasničková

Průvodci cestovních kanceláří si škatulkují turisty!

Zima konečně ustoupila, turistická sezóna se rozjíždí a letní dovolená je již na dohled. Vybrali jste si pro letošek skupinový zájezd? Pak určitě čtěte dál.

Věřte tomu nebo, ale tak jako máme my, zákazníci cestovních kanceláří, představy o kvalitách služeb, o průvodcích či o průběhu dovolené, mají i průvodci své mínění o nás, o klientech. Dávají nám různá pojmenování, ale obsahově jsou si jejich stanovené kategorie velmi podobné.

K prvnímu kontaktu mezi průvodcem a turistou dochází teprve v okamžiku odjezdu. Tedy v momentě pro mnohé emocionálně vypjatém. Zkušenější průvodce však brzy odhadne složení své skupiny. Ta se samozřejmě liší také typem zájezdu. Jednotlivci jezdí více na poznávací, rodiny s dětmi a mladé dvojice zase na pobytové zájezdy.  Teď průvodce v duchu škatulkuje: nespokojenci, výrobci potíží, cestovatelé, standard. A toužebně vyhlíží téměř se nevyskytující druh pod označením „ideální klient“.

Jak si průvodci škatulkují turisty?

Nespokojený klient věděl již při koupi zájezdu, že něco nebude v pořádku. Přesto na dovolenou vyrazí. Kritizuje, připomínkuje, upozorňuje, domáhá se nejlepšího místa, lepšího výhledu, většího pokoje.  Zná svá práva, storno podmínky i reklamační řád cestovní kanceláře. Zmíní zřejmě i možnost uplatnění finanční slevy. Při pobytu u moře bude na potkání prohlašovat, že on se již na tak „hrozné“ místo nikdy nevrátí. Opak je většinou pravdou. Příští roku tu bude zase a opět s požadavkem lepšího stolu, sousedního pokoje…

Standardní turista je vítaný turista. Dovolená probíhá podle jeho představ, menší potíže přechází, je přizpůsobivý okolí i dané zemi. Projevuje zájem, nechá si často i poradit a dovolená je pro něho skutečně odpočinkem. Průvodce může jen zajásat.  Ještě že takových klientů je stále dostatek!

Výrobce potíží patří také do škatulky standardních. Své označení dostane až časem. Problém, který se jiným vyhne, čeká přímo na něho. Tak trochu smolař. Výrobce proto, že téměř systematicky vytváří nadbytečnou práci průvodci. Výrobce nedorazí na místo setkání včas. Nestihne si vyměnit peníze, teď není kde. Řídí se pokyny průvodce, tedy alespoň těmi, které si pamatuje a těch bohužel není mnoho. Ztrácí zapůjčené mapy. Zapomene si doma většinu toho, co je důležité. Výrobce bývá ze všeho nešťastný, ale události jsou rychlejší než on.

Cestovatelé. Těch se vždy najde několik. Vycházejí také ze standardu, ale mají v sobě touhu poznávat a neradi lenoší. Drží s dobrým průvodcem a po skončení zájezdu lze od nich očekávat nějakou tu fotografii či pohlednici z jiného místa. Občas mají všetečné otázky, jsou neúnavní, pilní a hýří nápady. Žádný program pro ně není dost náročný a vždy by šel určitě doplnit ještě o nějaký zajímavý výlet.

Stává se, že všechny zmíněné kategorie vytvoří na určitý čas poněkud nesourodé společenství. Svede je náhoda, krátce spolu sdílí zážitky, radosti i potíže a pak se rozejdou.

A co vy? Neříkejte, že vám to něco nepřipomíná. Nebo někoho?



Autor: Alena Kvasničková

Facebook Vybrali SME Linkuj Google

Zpět
Komentáře
Vložit nový komentář

Bohužel zde nejsou žádné komentáře.

Jméno:
Komentář:
Ověření:

© ISSN 1804-106X - online magazín Praktický-život.cz.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího bez souhlasu zakázáno.