Učení je prostor pro otázky
Nedávno jsem měla zajímavý rozhovor se studentem o jeho motivaci učit se. Inspiroval mě k tomu, abych napsala tento článek. Hodně studentů, ať mladých či starších, má velkou chuť naučit se či zlepšit cizí jazyk. I přes tuto chuť a odhodlání nakonec ale nejsou výsledky takové, že by odpovídaly jejich nasazení na začátku. Pokusím se podívat na to, co může být překážkou učení a co učení může být.
Spousta lidí má představu, že učit se znamená otravnou nudu, drilování nazpaměť, sezení u knihy s tím, že výsledek se dostaví až za hodně dlouho, pokud vůbec. Někdo rovnou přizná, že není moc ochotný se něco učit, jiný se přesvědčuje o tom, jak moc se učit chce, ale zároveň potřebuje někoho, kdo ho k tomu, co sám chce, bude nutit.
Učíme se otázkami
Pod tím, co si každý z nás představuje jako učení, se mohou skrývat různé věci. Učení může být ale také proces, kdy si začnete klást otázky. Určitě znáte z vlastní zkušenosti, jaké to je, když si koupíte nějakou technickou novinku. Někdo si přečte manuál, jiný skočí rovnou do vody, ale každý začne zjišťovat, jak to funguje a co vše se s tím dá dělat.
Často se ale snažíme tento proces zrychlit nebo přeskočit, zkrátka aby byl co nejdříve za námi a abychom co nejdříve vše potřebné věděli. To je podle mne škoda, protože se tím zbavujeme kusu své přirozené zvídavosti a uspokojení své potřeby růst.
Jana Janáková
Autor: Redakce PŽ
Bohužel zde nejsou žádné komentáře.