Domácí vzdělávání
V poslední době se stále častěji objevují různé projekty domácího vzdělávání. Proto si myslím, že reflexe tyto tematiky je nezbytná. Proč se vůbec objevuje alternativa k běžnému školství? Jaké sou její výhody? Existují nějaké nevýhody? Měla by projekty domácího vzdělávání dostat státní podporu? Mělo by na to reagovat ministerstvo školství a snažit se reformovat školství? Tyto a další otázky se mi objevují při pomyšlení na toto téma. Neslibuji, že na nějaké odpovím, každopádně se pokusím o reflexi. Je dokonce možné, že na konci budeme mít víc otázek jako na začátku. Protože bádání není cesta odpovědí ale otázek.
Proč vznikají alternativní školy? Alternativa ke klasickému školství vzniká z mého pohledu kvůli nespokojnosti rodičů nebo dětí s tím, jakým způsobem klasické školství funguje. Respektive nefunguje. Po poznání hladové děti se po chvilce vracejí domů s tím, že se jím do školy nechce, že se tam nudí, nebo že to tam nenávidějí. Netvrdím, že všechny, ale je jich docela dost. Proč je to tak? Myslím, že jedním z důvodu je to, že současný vzdělávací systém je skutečně nudný a nefunkční. Děti plné života a elánu musí po většinu času sedět a poslouchat někoho, jako něco u tabule vysvětluje a jeho uznání závisí podle toho, jako dobře se naučí zreprodukovat to, co dotyční u tabule vykládá. Chybí tam to, co dělá poznávání světa tak zajímavé. Vlastní poznávaní. Postavit děti před problém a nechat je samy přemýšlet. Pro představu, máte ve škole téma magnetizmu. To jakým způsobem funguje magnet, se můžete naučit různými způsobami. Můžete poslouchat pani učitelku, jak něco kreslí a vysvětluje u tabule, nebo můžete dostat do ruky dva magnety a různé kovové předměty a zkusit to samy. Tuto vlastní zkušenost pak můžete zkusit opsat a společnými silami se dostat k definici. To byl jenom příklad. Existuje spousta možností jak frontální výuku zaměnit jinýma vzdělávacíma metodami.
Školství je potřeba reformovat. To je jistota.
Autor: Redakce PŽ
Bohužel zde nejsou žádné komentáře.