Jánošík. Pravdivá historie.

28.9.2009 | autor:

Jánošík. Pravdivá historie.

Juraj Jánošík je legenda, která žije v srdcích Slováků již po staletí. Jaký ale byl doopravdy? Byl skutečně takový, jak ho líčí lidové příběhy? Dokázal konat zázraky, vynikal pohádkovou silou, neobyčejnou chytrostí a hrdinskými činy? Skutečně bohatým bral a chudým dával? Jánošík se stal především symbolem v boji proti maďarskému útlaku. V novém filmu režisérek Kasii Adamik a její matky Agniezsky Holland se možná dozvíme odpovědi na tyto otázky.

Nové odpovědi

Ačkoli byly o Jánošíkovi natočeny již čtyři celovečerní filmy, stále nám nejsou životní osudy tohoto mladíka pocházejícího ze slovenské Terchové příliš známy. S určitostí se ví jen jedno: za své činy byl popraven tak, že byl pověšen na hák za žebro. Výpravný velkofilm o životě tohoto legendami opředeného národního hrdiny vznikl podle scénáře Evy Borušovičové, která několik let studovala archivní záznamy a dokumenty. Můžeme tak doufat, že se alespoň z části odhalí nějaká nová fakta, která nám o životě a charakteru Jánošíka prozradí více.

Voják s dobrým srdcem

Film nás přivádí přímo doprostřed Jánošíkova života. Jánošík (Václav Jiráček) slouží jako voják v Rákocziho vojsku a později také ve vojsku císaře, kde je mu svěřen úkol hlídat vězně u správce Bytčianského zámku Krištofa Ugronoviča (Marián Labuda). Zde se potkává se svým budoucím „učitelem", zbojníkem Tomášem Uhorčíkem (Ivan Martinka). A protože má Jánošík k Uhorčíkovi sympatie, nechá ho utéct.

Zbojnická léta a zrod legendy

Uhorčík později Jánošíka navštíví doma v Terchové a přemluví ho, aby se také vydal na zbojnickou dráhu, protože jen tak se dá zbavit útlaku a napomoci spravedlnosti. Jánošík brzy svými činy ohromí jak Uhorčíka, tak celou zbojnickou skupinu, takže není divu, že když se Uhorčík zamiluje a rozhodne se život na opačné straně zákona opustit, je to práve Jánošík, kdo se stane novým vůdcem skupiny. A zrodí se legenda...

Bídný konec

Bohužel však ani nejlepší úmysly nemohou zůstat nepotrestány, když se člověk rozhodne stát se pronásledovaným zbojníkem. A tak i Jánošíka dostihne jeho osud. Za své činy se však v myslích lidí stává nesmrtelným a jako národní hrdina zůstává v povědomí až dodnes.